Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

classroom

Vilken metodik passar dig bäst?

Vill du lösa ett verklighetsbaserat problem? Föredrar du att arbeta mer konstnärligt eller vill du kanske kunna utöva ett passionerat intresse i din utbildning? Du vet bäst hur du vill lära dig. Gymnasiemässan är ett gyllene tillfälle att fråga skolorna om deras specifika arbetssätt.

Att välja rätt till gymnasiet handlar inte bara om just vad det är du vill lära dig, utan lika mycket om hur du vill göra det. I Sveriges gymnasieskolor finns vitt skilda arbetssätt och filosofier gällande lärande. Vi har pratat med tre skolor om hur de arbetar. 

SJÖLINS GYMNASIUM – CASESTUDIER
På Sjölins Gymnasium arbetar man med så kallad casemetodik, vars ursprung finns i ekonomiutbildningen på det amerikanska universitetet Harvard.
– Hälften av vår undervisning sker i sex till åtta veckor långa ”case”, där flera ämnen slås samman. Som elev får du ett verklighetsbaserat problem som ska lösas. Som jag ser det lär vi ut saker på ett sätt som speglar verkligheten, säger Jennie Bubach, studievägledare på Sjölins Gymnasium.

MED KONSTEN SOM HJÄLPMEDEL PÅ VICTOR RYDBERGS GYMNASIUM
Även Viktor Rydbergs gymnasier arbetar flera gånger per år i projektform, och här ligger fokus på att konst och vetenskap går hand i hand. Skolchefen Kerstin Jakobsson Hallén säger att en förståelse för konst i sin bredaste bemärkelse breddar elevernas perspektiv. De estetiska ämnena kopplas därför ofta samman med de teoretiska i undervisningen.
– Konst öppnar dörrar till ett kreativt sätt att arbeta och hjälper eleven att ta till sig teoretisk bildning. I stället för att bara läsa texter eller skriva rapporter får våra elever frihet att använda hela sin person genom att kreativiteten får uttryckas med stöd i olika konstformer.

FRYSHUSET TAR VARA PÅ PASSIONEN
På Fryshusets gymnasium bygger pedagogiken på tre grundstenar: passioner, medskapande och ämnesintegration. Genom att skapa goda relationer med eleverna och utforma gymnasieåren utifrån deras intressen blir eleverna så självgående att det nästan är som att arbeta med kollegor, menar Ingela Blom, konstnärlig ledare på Fryshuset.
– Möjligheten att utöva ett passionerat intresse skapar motivation för lärande. Och medskapandet, chansen att styra och vara drivande i sin egen utbildning, är ett bra sätt att lära människor att de kan förändra världen hellre än att reproducera den. Sist men inte minst tror vi på att integrera ämnen. Verkligheten är ju inte uppdelad i separata ämnen och kurser.